شناسهٔ خبر: 24660 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آشوری به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

افزایش ۱۶درصدی حجم تردد در جاده‌های کشور در تعطیلات عید فطر/ تردد ۴۱۵ وسیله نقلیه در ساعت/ دلایل کاهش سطح سرویس محور کندوان به F و انسداد تونل

علی اکبر عاشوری مدیرکل مرکز مدیریت راه‌های کشور در مقایسه میزان تردد در طول تعطیلات عید فطر سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۳/۶درصدی در تردد شماری‌های یکسان، و ۱۶ درصدی با احتساب روز جمعه ۱۸ تیرماه خبر داد.

علی اکبر آشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آمار تردد در ایام عید فطر تعطیلات آخر هفته گذشته اظهار داشت: طبق اطلاعات دریافتی از دوربین‌های نظارت تصویری نصب شده در محورهای کشور، بالاترین میزان تردد ساعتی طی این مدت مربوط به روز چهارشنبه ۱۶تیرماه با ۴۳۰ و کمترین تردد ساعتی در روز پنچ شنبه ۱۷ تیر با ۱۷۰ تردد رخ داده است.

وی افزود:متوسط نرخ تردد ساعتی در این تعطیلات ۴۱۵ وسیله نقلیه در ساعت بوده است.

مدیرکل مرکز مدیریت راه‌های کشور در مقایسه میزان تردد در طول تعطیلات عید فطر سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۳/۶درصدی در تردد شماری‌های یکسان و ۱۶ درصدی با احتساب روز جمعه ۱۸ تیرماه خبر داد و گفت: باید توجه داشت، تعطیلات ایام عید فطر در سال جاری از روزهای سه‌شنبه ۱۵ تا شنبه ۱۹ تیرماه و برای سال گذشته از روز چهارشنبه تا دوشنبه محاسبه شده است که سال گذشته ایام تعطیل یک روز بیشتر بود.

آشوری با بیان اینکه «ساعت پیک تردد در محورهای کشور از ساعت ۱۸ الی ۲۱ روز جمعه ۱۹ تیرماه بوده است» خاطرنشان کرد: محور کرج-چالوس، آزادراه تهران-کرج و محور هراز در روزهای چهارشنبه و ساعاتی از صبحگاه روز پنج‌شنبه در حالت اشباع و تقاضا برای سفر بیش از ظرفیت محورها بوده است؛ به طوری که در محور کرج-چالوس در ساعت ۶-۵ صبح روز چهارشنبه در حالی که ظرفیت محور ۲۴۰۰ خودرو بوده نرخ تردد ۲۳۴۷ گزارش شده است. در زمان نزدیک شدن به تونل کندوان، ظرفیت موجود به ۳۲۰۰ خودرو و سطح سرویس جاده به F رسید که باعث انسداد تونل شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در آن شرایط وضعيت تردد به حالت فوق اشباع رسيده بود به اين معنا كه تقاضای عبوری از ظرفيت محور بيشتر بوده و به دليل عدم رعايت مقررات و حفظ خطوط عبوری توسط برخی از رانندگان به ويژه در منطقه تونل، این انسداد ایجاد شد. خوشبختانه در كمترين زمان ممکن با تلاش تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و نيروهای امدادی، وضعيت بحران به كنترل درآمد و امدادرسانی به خودروهای در راه مانده صورت گرفت.

وی با اشاره به میزان تردد در سایر محورهای ذکر شده بیان داشت: آزادراه تهران-کرج روز پنج‌شنبه در ساعات غیراشباع ۷۴۹۶ تردد در یک ساعت را تجربه کرد. همچنین پلور-گزنک واقع در محور هراز ساعت ۱۰-۹ صبح روز چهارشنبه ۲۲۰۸ تردد گزارش شده است.

مدیرکل مرکز مدیریت راه های کشور با توجه به روند تردد عبوری به استان‌ها گفت: به ترتیب استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان بیشترین جذب سفر را نسبت به اردیبهشت ماه به عنوان یک ماه عادی برای سفر داشته‌اند و این میزان به نسبت تعطیلات عید فطر سال گذشته به دست آمده است. متوسط ورودی ساعتی در قالب جدول به شرح زیر است.

استان ها

ایام عید فطر سال ۹۵

مدت مشابه اردیبهشت ۹۴

 درصد افزایش

اردبیل

۱۸۲۷

۶۸۱

۱۶۸

گیلان

۳۳۲۳

۱۵۶۹

۱۱۲

آذربایجان شرقی

۲۶۳۶

۱۲۶۵

۱۰۸

خراسان شمالی

۱۱۶۱

۷۱۰

۹۲

رضوی

۱۶۶۶

۸۶۲

۸۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آشوری افزود: در رتبه های بعدی، استان های زنجان، گلستان، سمنان و مازندران به ترتیب ۷۶، ۷۳، ۷۱، و ۶۳ درصد نسبت سال گذشته افزایش تردد داشته اند.

وی با اشاره به مجموع ترددهای انجام شده در محورهای قابل رصد در استان گیلان و مازندران در طول ایام عید فطر خاطرنشان کرد: از مجموع تردد انجام شده در محورهای استان گیلان ۲۰ درصد بومی و باقی ترددها از استان‌های دیگر بودند. همچنین میزان تردد بومی‌ها در محورهای استان مازندران ۵۴ درصد بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی یادآور شد: نرخ تردد در روز سه شنبه ۴۰۵، چهارشنبه ۴۳۰، پنج شنبه ۱۷۰، جمعه ۴۳۰ و شنبه به ۴۱۵ رسیده است.

نظر شما